Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
 
            Tanszékünk 2004 óta működik a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen. A munkatársak és hallgatók különös hangsúlyt fektetnek a közös kutatómunkára, mely a kognitív tudomány széles körét öleli át. Tanszékünkön két mesterszak (Pszichológia MA, illetve Számítógépes és kognitív idegtudomány MSc), valamint egy Pszichológia Doktori Iskola is működik.
| Nyílt hét | 2025. november 17-20. | 
|---|
 
            Pajkossy Péternek, tanszékünk oktató kutatójának és munkatársának új közleménye jelent meg. Kutatásukban azt vizsgálták, hogy a pupilla méretének változása mutat-e kapcsolatot a környezetben történő változások észlelésével és a hozzájuk köthető bizonytalansággal.A környezet hirtelen, nem várt változásainak a detektálása agyunk fontos feladata (pl. baleset miatt nem közlekedik a villamos, amivel haza szoktam menni). Az ilyen változások általában bizonytalanságot is okoznak (hogyan fogok hazajutni?). Ezért a bizonytalanság és a változás detektálása döntéshozatali szempontból gyakran együtt jár. A kutatásukban arra találtak bizonyítékot, hogy az együttjárás ellenére a változás és a bizonytalanság hatása egymástól függetlenül is detektálható a pupilla méretének apró változásaiban. Ez arra utal, hogy a pupilla méretváltozásai mögött álló idegrendszeri hálózat mindkét tulajdonságra érzékeny, ami fontos információ az emberi döntéshozatallal kapcsolatos idegrendszeri modellek kialakítása szempontjából.
 
            A BME Kognitív Tudományi Tanszéke a november 17-i héten szeretettel vár mindenkit, akit érdekel a Számítógépes és Kognitív Idegtudomány képzésünk, hogy vegyen részt a tanszéki nyílt héten, és látogasson el az órákra. Látogatható óráink listája, ismertetője itt, jelentkezés a nyílt hétre pedig ezen a linken található. A tanszékről és a képzésekről itt lehet többet megtudni.
 
            
              Tanszékünk idén is számos izgalmas programmal készül a kutatók éjszakájára, melyet szeptember 26-án
              rendeznek meg: 
              14:15-14:45 Ugrin Bálint: Kinek lehet a legnagyobb a szókincse? 
              15:15-15:45 Kiss Eszter Ágnes: Időskor és emlékezet 
              16:15-16:45 Szeberényi Noémi: A nyelv használatáról alkotott elvárásaink 
              17:15-17:45 Dr. Mihály Andrea: Ezerarcú depresszió 
              Minden érdeklődőt várunk szeretettel! A programokon való részvétel regisztrációhoz kötött. 
              További részletek és regisztráció a programokra itt érhető el
            
 
            
              Szeretnél többet megtudni a Számítógépes és Kognitív Idegtudomány MSc képzésünkről? Kérdeznél
              oktatóinktól, vagy a jelenlegi hallgatóktól a képzésről, elvárásokról, lehetőségekről? Gyere el online
              felvételi előkészítőnkre és beszélgess a kar oktatóival január 14-én, és diákjaival január 27-én. 
              Teams
                beszélgetés az oktatókkal január 14. kedd 18:00. 
              Teams
                beszélgetés a hallgatókkal január 27. hétfő 18:00.
            
 
            
              2024. november 21-én lezajlott a helyi TDK konferencia
              A Kognitív szekcióban induló pályamunkák eredményei
              ezen
                a linken
              elérhetőek.
              A díjakhoz, jutalmakhoz (helyezések, különdíjak, dicséretek) mindenkinek gratulálunk!
            
 
            A BME Kognitív Tudományi Tanszéke a november 20-i héten szeretettel vár mindenkit, akit érdekel a Számítógépes és Kognitív Idegtudomány képzésünk, hogy vegyen részt a tanszéki nyílt héten, és látogasson el az órákra.A BME Kognitív Tudományi Tanszéke a november 18-ai héten szeretettel várja az érdeklődőket, akik kíváncsiak a Számítógépes és Kognitív Idegtudomány képzésünkre. Látogatható óráink listája, ismertetője itt, jelentkezés a nyílt hétre pedig ezen a linken található. A tanszékről és a képzésekről itt lehet többet megtudni.
 
            
              Tanszékünk is számos izgalmas programmal készül a kutatók éjszakájára, melyet idén szeptember 27-én
              rendeznek meg: 
              16:00 Pajkossy Péter - Mit árul el a szemünk az emlékezet és a figyelem működéséről? 
              16:45 Bényei Gábor - Hogyan működik a szemmozgáskövető berendezés? 
              17:30 Lukics Krisztina - Mi rejlik a nyelvi képesség mögött? A nyelvi fejlődés és képesség kognitív
              háttere 
              18:15 Báthori Noémi - Az alvás és a mentális jóllét kapcsolata 
              19:00 Mihály Andrea - Ezerarcú depresszió 
              A programokra a BME oldalán tudnak regisztrálni az érdeklődők.
            
 
            
              Milyen hatással van a traumás agysérülés a jövőbeli szándékok felidézésére? Tanulmányunk szerint a
              közelmúltban agysérülést szenvedett betegek jelentős nehézségekkel küzdenek a prospektív memória terén,
              ami mind az események, mind az időpontok megjegyzését érinti. Az eredmények arra utalnak, hogy ez a
              deficit összefügg a figyelem, a feldolgozási sebesség, a retrospektív emlékezet és a végrehajtó funkciók
              károsodásával, valamint a betegek gyakran alábecsülik saját memóriaproblémáikat."
              
              Anita Lencsés, Bernadett Mikula, Giovanna Mioni, Peter G. Rendell, Zoltán Dénes, Gyula Demeter 2024
              Prospective memory functions in traumatic brain injury: The role of neuropsychological deficits,
              metamemory and impaired self-awareness
            
 
            Érdekel a Számítógépes és Kognitív Idegtudomány MSc képzésünk és szeretnél többet megtudni arról, hogy mit lehet itt tanulni, milyen a hangulat és mennyi elfoglaltságot jelent a képzés? Beszélgess a szak jelenlegi hallgatóival, ők szívesen válaszolnak a képzéssel és a felvételivel kapcsolatos kérdéseidre. Várunk minden érdeklődőt 2024. január 10-én 18:00-tól ezen a linken
 
            
              A BME Kognitív Tudományi Tanszéke a november 20-i héten szeretettel vár mindenkit, akit érdekel a
              Számítógépes és Kognitív Idegtudomány képzésünk, hogy vegyen részt a tanszéki nyílt héten, és látogasson
              el az órákra.
              
              A tanszékről és a képzésekről itt tudhatsz meg többet.
              
              A nyílt hétre itt jelentkezhetsz.
            
 
            Szeretettel várunk minden érdeklődőt a PhD hallgatók idei tanévzáró konferenciájára június 29-én (csütörtökön) a Q épület QB104-es termében.
 
            Érdekel a Számítógépes és Kognitív Idegtudomány MSc képzésünk és szeretnél többet megtudni arról, hogy mit lehet itt tanulni, milyen a hangulat és mennyi elfoglaltságot jelent a képzés? Beszélgess a szak jelenlegi hallgatóival, ők szívesen válaszolnak a képzéssel és a felvételivel kapcsolatos kérdéseidre. Várunk minden érdeklődőt 2023. január 31-én 18:00-tól ezen a linken
 
            
              2022. november 17-én lezajlott a helyi TDK konferencia.
              A Kognitív szekcióban induló pályamunkák eredményei
              ezen
                a linken
              elérhetőek.
              A díjakhoz, jutalmakhoz (helyezések, különdíjak, dicséretek) mindenkinek gratulálunk!
            
 
            Kéri Szabolcs: A „tökéletes jós”: hogyan segíti a kognitív pszichoterápia az antipszichotikumok hatását a szkizofrénia kezelésében?
 
            
              A szkizotípia kibontakozása az éjszakában? Úgy tűnik, hogy aki hajlamos a szokatlan élményekre, a
              szétszórtságra vagy az örömtelenségre, annak az álmai is inkább rossz hangulatúak, illetve különösek. Az
              álmok színezetének ilyen irányba való eltolódása követi a napközbeni koncentrációs problémák és bizarr
              élmények személyen belüli erősödését is. Viszont az álmok érzelmi jellemzői nincsenek statisztikai
              kapcsolatban a másnapi élményekkel.
              
              Báthori N, Polner B, Simor P. 2022. Schizotypy unfolding into the night? Schizotypal traits and daytime
              psychotic-like experiences predict negative and salient dreams. Schizophrenia Research, 246, 17-25.
            
 
            
              Milyen emlékezeti torzítások jellemzőek azokra, akik fogékonyak a különös élményekre és szokatlan
              hiedelmekkel bírnak? Tanulmányunkból kiderül, hogy a magasabb pozitív szkizotípia az emlékek
              fragmentálódásával járhat együtt, tehát több specifikus részlet marad meg, szemben az összképpel.
              
              Vass, Á., Becske, M., Szőllősi, Á., Racsmány, M., & Polner, B. (2022). Positive schizotypy is associated
              with amplified mnemonic discrimination and attenuated generalization. European Archives of Psychiatry and
              Clinical Neuroscience.
            
 
            
              Mi az oka annak, hogy a teszteléssel megvalósuló gyakorlás az egyik leghatékonyabb tanulási forma? Miért
              emlékszünk a többszöri teszteléssel gyakorolt információra hosszú távon sokkal jobban annál, mintha
              többször végig olvasnánk az anyagot? Tanszékünk munkatársai az ismételt tesztelés idegrendszeri hátterét
              és a tesztelés hosszú távú emlékezetet segítő hatása mögött meghúzódó folyamatokat vizsgálták
              elektrofiziológiai módszerek segítségével. Eredményeik alapján az ismételt teszteléssel való gyakorlás
              során a felidézni kívánt információ epizodikus részletei egyre közvetlenebb, direktebb módon válnak
              elérhetővé. A teszteléssel elsajátított emlékek felidézéséhez kevésbé szükséges a tanulás kontextusának,
              téri-idői részleteinek kiterjedt, kontrollált keresése és ellenőrzése. Így válik az emlékezés a
              tesztelésnek köszönhetően hosszú távon gyors és hatékony folyamattá.
              
              Bencze, D., Szőllősi, A., Németh, K., & Racsmány, M. (2022). An event-related potential study of the
              testing effect: Electrophysiological evidence for context-dependent processes changing throughout repeated
              practice. Biological Psychology, 171, 108341.