AZ EMLÉKEZET ÉS A TANULÁS PSZICHOLÓGIÁJA

 


2019 ősz
Óra időpontja: Kedd 14:15 - 15:45

Óra helyszíne: T épület 5. emelet 515

 

Oktató: Szőllősi Ágnes

aszollosi@cogsci.bme.hu
T511

 

 

Jegyszerzés:

- Pszichológus hallgatóknak: Jegyszerzés vizsgaidőszakban, vizsga típusa: szóbeli. A vizsga kiváltható a két zárthelyi dolgozat megírásával (ld. bővebben lentebb).
- Számítógépes és kognitív idegtudomány szak hallgatóinak: Évközi jegy.

 

Kurzus típusa: olvasószeminárium  
Követelmény: 1 prezentáció (max. 20 pont) + 2 zárthelyi dolgozat (max. 15 pont/ZH)

ZH típusa: esszé kérdések az órákon feldolgozott kötelező ás ajánlott irodalmak anyagából (60 perc/ZH)
Pótlási/javítási alkalmak:

Egy pótlási/javítási alkalom során az első és a második ZH is pótolható külön-külön vagy akár egy időpontban mind a kettő.

 

Értékelés:
Jeles: 45 ponttól
Jó: 40-44 pont
Közepes: 35-39 pont
Elégséges: 30-34 pont

 

Órák felépítése:

Minden órán egy tanulmányt dolgozunk fel közösen, ld. lentebb óránkénti bontásban a kötelező irodalmakat.

Ezen felül, választott tanulmányokból minden órán 2 vagy 3 fő prezentál egy tanulmányból 30 percben.

 

Prezentáció értékelésének szempontjai:

Időkeret (min. 25, max. 30 perc) tartása; a tanulmány lényegi mondanivalójának kiemelése; kritikai észrevételek, továbblépési lehetőségek megfogalmazása.

 

 

Dátum Téma
10.szept Bevezető óra
17.szept Emlékezeti folyamatok és rendszerek
24.szept GTK Kari Sportnap, AZ ÓRA ELMARAD
01.okt Konszolidáció, rekonszolidáció, felejtés
08.okt Alvás
15.okt Előhívás: tesztelés
22.okt Zárthelyi dolgozat 1
29.okt Előhívás: felismerés
05.nov Mintázat elkülönítés
12.nov Tudományos Diákköri Konferencia, AZ ÓRA ELMARAD
19.nov Érzelmek és emlékezet
26.nov Stressz és emlékezet
03.dec Zárthelyi dolgozat 2
10.dec Zárt helyi dolgozat(ok): pótlás/javítás (térítés nélkül)
17.dec Zárt helyi dolgozat(ok): pótlás/javítás (térítés ellenében)

 

 

 

 

Prezentációra jelentkezés ezen a linken.

 

IRODALMAK:

 

10.szept, Bevezető óra

 

17.szept, Emlékezeti folyamatok és rendszerek
Kötelező:
Baddeley, A. (2009/2010). Mi is az a memória? In A. Baddeley, M. W. Eysenck, & M. C. Anderson (Eds.), Emlékezet (pp. 17-41). Budapest: Akadémiai Kiadó. (ford. Racsmány M.)

Prezentáció:
Marsh, E. J., & Roediger, H. L. (2013). Episodic and autobiographical memory. In A. F. Healy & R. W. Proctor (Eds.), Handbook of psychology: Volume 4, Experimental Psychology, 2nd edition (pp. 472-494). New York: John Wiley & Sons.

 

1.okt, Konszolidáció és rekonszolidáció, felejtés
Kötelező:
Nader, K. (2003). Memory traces unbound. Trends in Neurosciences, 26, 65-72.
Prezentáció:
Wixted, J. T. (2005). A theory about why we forget what we once knew. Current Directions in Psychological Science, 14(1), 6-9.

 

8.okt, Alvás
Kötelező:
Diekelmann, S., & Born, J. (2010). The memory function of sleep. Nature Reviews Neuroscience, 11(2), 114.
Prezentáció:
Ellenbogen, J. M., Payne, J. D., & Stickgold, R. (2006). The role of sleep in declarative memory consolidation: passive, permissive, active or none?. Current opinion in neurobiology, 16(6), 716-722.

 


15.okt, Előhívás: tesztelés
Kötelező:
Roediger III, H. L., & Butler, A. C. (2011). The critical role of retrieval practice in long-term retention. Trends in cognitive sciences, 15(1), 20-27.
Prezentáció:
Chan, J. C., & McDermott, K. B. (2007). The testing effect in recognition memory: a dual process account. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 33(2), 431.

 

29.okt, Előhívás: felismerés
Kötelező:
Yonelinas, A. P. (2001). Components of episodic memory: the contribution of recollection and familiarity. Philosophical Transactions of the Royal Society of London. Series B: Biological Sciences, 356(1413), 1363-1374.
Prezentáció:
Squire, L. R., Wixted, J. T., & Clark, R. E. (2007). Recognition memory and the medial temporal lobe: a new perspective. Nature Reviews Neuroscience, 8(11), 872.

 

5.nov, Mintázat elkülönítés
Kötelező:
Yassa, M. A., & Stark, C. E. (2011). Pattern separation in the hippocampus. Trends in neurosciences, 34(10), 515-525.
Prezentáció:
Stark, S. M., Yassa, M. A., Lacy, J. W., & Stark, C. E. (2013). A task to assess behavioral pattern separation (BPS) in humans: Data from healthy aging and mild cognitive impairment. Neuropsychologia, 51(12), 2442-2449.


 

19.nov, Érzelmek és emlékezet
Kötelező:
Hamann, S. (2001). Cognitive and neural mechanisms of emotional memory. Trends in cognitive sciences, 5(9), 394-400.
Prezentáció:
Bowen, H. J., Kark, S. M., & Kensinger, E. A. (2018). NEVER forget: negative emotional valence enhances recapitulation. Psychonomic Bulletin & Review, 25(3), 870-891.

 

26.nov, Stressz és emlékezet
Kötelező:
Wolf, O. T. (2009). Stress and memory in humans: Twelve years of progress? Brain Research, 1293, 142-154.
Prezentáció:
Schwabe, L. & Wolf, O. T. (2013). Stress and multiple memory systems: from "thinking" to "doing". Trends in Cognitive Sciences, 17, 60-68.