AZ EMLÉKEZET ÉS A TANULÁS PSZICHOLÓGIÁJA
2019 ősz
Óra időpontja: Kedd 14:15 - 15:45
Óra helyszíne: T épület 5. emelet 515
Oktató: Szőllősi Ágnes
aszollosi@cogsci.bme.hu
T511
Jegyszerzés:
- Pszichológus hallgatóknak: Jegyszerzés vizsgaidőszakban, vizsga típusa: szóbeli. A vizsga kiváltható a két zárthelyi dolgozat megírásával (ld. bővebben lentebb).
- Számítógépes és kognitív idegtudomány szak hallgatóinak: Évközi jegy.
Kurzus típusa: olvasószeminárium
Követelmény: 1 prezentáció (max. 20 pont) + 2 zárthelyi dolgozat (max. 15 pont/ZH)
ZH típusa: esszé kérdések az órákon feldolgozott kötelező ás ajánlott irodalmak anyagából (60 perc/ZH)
Pótlási/javítási alkalmak:
Egy pótlási/javítási alkalom során az első és a második ZH is pótolható külön-külön vagy akár egy időpontban mind a kettő.
Értékelés:
Jeles: 45 ponttól
Jó: 40-44 pont
Közepes: 35-39 pont
Elégséges: 30-34 pont
Órák felépítése:
Minden órán egy tanulmányt dolgozunk fel közösen, ld. lentebb óránkénti bontásban a kötelező irodalmakat.
Ezen felül, választott tanulmányokból minden órán 2 vagy 3 fő prezentál egy tanulmányból 30 percben.
Prezentáció értékelésének szempontjai:
Időkeret (min. 25, max. 30 perc) tartása; a tanulmány lényegi mondanivalójának kiemelése; kritikai észrevételek, továbblépési lehetőségek megfogalmazása.
Dátum |
Téma |
10.szept |
Bevezető óra |
17.szept |
Emlékezeti folyamatok és rendszerek |
24.szept |
GTK Kari Sportnap, AZ ÓRA ELMARAD |
01.okt |
Konszolidáció, rekonszolidáció, felejtés |
08.okt |
Alvás |
15.okt |
Előhívás: tesztelés |
22.okt |
Zárthelyi dolgozat 1 |
29.okt |
Előhívás: felismerés |
05.nov |
Mintázat elkülönítés |
12.nov |
Tudományos Diákköri Konferencia, AZ ÓRA ELMARAD |
19.nov |
Érzelmek és emlékezet |
26.nov |
Stressz és emlékezet |
03.dec |
Zárthelyi dolgozat 2 |
10.dec |
Zárt helyi dolgozat(ok): pótlás/javítás (térítés nélkül) |
17.dec |
Zárt helyi dolgozat(ok): pótlás/javítás (térítés ellenében) |
Prezentációra jelentkezés ezen a linken.
IRODALMAK:
10.szept, Bevezető óra
17.szept, Emlékezeti folyamatok és rendszerek
Kötelező:
Baddeley, A. (2009/2010). Mi is az a memória? In A. Baddeley, M. W. Eysenck, & M. C. Anderson (Eds.), Emlékezet (pp. 17-41). Budapest: Akadémiai Kiadó. (ford. Racsmány M.)
Prezentáció:
Marsh, E. J., & Roediger, H. L. (2013). Episodic and autobiographical memory. In A. F. Healy & R. W. Proctor (Eds.), Handbook of psychology: Volume 4, Experimental Psychology, 2nd edition (pp. 472-494). New York: John Wiley & Sons.
1.okt, Konszolidáció és rekonszolidáció, felejtés
Kötelező:
Nader, K. (2003). Memory traces unbound. Trends in Neurosciences, 26, 65-72.
Prezentáció:
Wixted, J. T. (2005). A theory about why we forget what we once knew. Current Directions in Psychological Science, 14(1), 6-9.
8.okt, Alvás
Kötelező:
Diekelmann, S., & Born, J. (2010). The memory function of sleep. Nature Reviews Neuroscience, 11(2), 114.
Prezentáció:
Ellenbogen, J. M., Payne, J. D., & Stickgold, R. (2006). The role of sleep in declarative memory consolidation: passive, permissive, active or none?. Current opinion in neurobiology, 16(6), 716-722.
15.okt, Előhívás: tesztelés
Kötelező:
Roediger III, H. L., & Butler, A. C. (2011). The critical role of retrieval practice in long-term retention. Trends in cognitive sciences, 15(1), 20-27.
Prezentáció:
Chan, J. C., & McDermott, K. B. (2007). The testing effect in recognition memory: a dual process account. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 33(2), 431.
29.okt, Előhívás: felismerés
Kötelező:
Yonelinas, A. P. (2001). Components of episodic memory: the contribution of recollection and familiarity. Philosophical Transactions of the Royal Society of London. Series B: Biological Sciences, 356(1413), 1363-1374.
Prezentáció:
Squire, L. R., Wixted, J. T., & Clark, R. E. (2007). Recognition memory and the medial temporal lobe: a new perspective. Nature Reviews Neuroscience, 8(11), 872.
5.nov, Mintázat elkülönítés
Kötelező:
Yassa, M. A., & Stark, C. E. (2011). Pattern separation in the hippocampus. Trends in neurosciences, 34(10), 515-525.
Prezentáció:
Stark, S. M., Yassa, M. A., Lacy, J. W., & Stark, C. E. (2013). A task to assess behavioral pattern separation (BPS) in humans: Data from healthy aging and mild cognitive impairment. Neuropsychologia, 51(12), 2442-2449.
19.nov, Érzelmek és emlékezet
Kötelező:
Hamann, S. (2001). Cognitive and neural mechanisms of emotional memory. Trends in cognitive sciences, 5(9), 394-400.
Prezentáció:
Bowen, H. J., Kark, S. M., & Kensinger, E. A. (2018). NEVER forget: negative emotional valence enhances recapitulation. Psychonomic Bulletin & Review, 25(3), 870-891.
26.nov, Stressz és emlékezet
Kötelező:
Wolf, O. T. (2009). Stress and memory in humans: Twelve years of progress? Brain Research, 1293, 142-154.
Prezentáció:
Schwabe, L. & Wolf, O. T. (2013). Stress and multiple memory systems: from "thinking" to "doing". Trends in Cognitive Sciences, 17, 60-68.